Rogna er spiselig. Mange tenker sikkert hovedsaklig på rognebæra, men også bladene er spiselige og det er da særlig unge skudd om våren som er best.
Det er derfor veldig anvendelig å infusere i desserter. Særlig krema og fløtebasert ting som iskrem, krem og puddinger. Men også godt til sjokolade!
Jeg har hver vår i årevis lagd semulepudding med rogneskudd. Det er en skikkelig nostalgisk dessert, som er litt undervurdert og gjør seg skikkelig godt med rogneskudd (istedenfor madelessens for de som brukte sånt).
Rogn, både bær og blad inneholder amygdalin (et cyanogent glykosid) som omdannes til blåsyre (cyanid) i kroppen. Blåsyre er giftig. Det er også dette som gir mandel smaken. Rogn skal derfor ikke inntas i store mengder. Du skal imidlertid spise ganske mye før dette er et problem. Små mengder er ikke farlig. Cyanogene glykosider finnes også i kjernen i flere steinfrukter og er det som gjør kassava giftig uten behandling (rå). (1)